Sunday, June 21, 2009

احتمال تشکیل شورای رهبری گروهى در ایران والغاى ولایت فقیه


دبى -العربیه

در حال حاضر، اعضاى مجلس خبرگان ومراجع مذهبى در قم، به منظور ایجاد راه حلى براى بحران کنونى ایران که به دنبال اعلام نتایج انتخابات جنجال برانگیز اخیر به وقوع پیوست ،طرح هایى را درباره ى چگونگى تشکیل شورای رهبری گروهی در ایران به عنوان جایگزین ولى فقیه، مورد بحث وبررسى قرار داده اند.

منابع ایرانی به "العربیه.نت" اطلاع داده اند که تعدادى از اعضاى مجلس خبرگان متشکل از روحانیون ومراجع برجسته ى قم، که مسئولیت برکنارى ویا تعیین ولى فقیه را برعهده دارد، اخیرا طى ملاقات با علی اکبر هاشمى رفسنجانى، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران ورئیس مجلس خبرگان رهبری ، تمایل خود را به تشکیل یک شورای گروهى اظهار داشتند.

این موضع گیرى در پى جانبدارى آیت الله سید على خامنه ای، ولى فقیه کنونى از احمدى نژاد رئیس جمهورى ایران که مدت ریاست اش به پایان رسیده، صورت گرفته است. به اعتقاد اعضاى مجلس خبرگان ، ولى فقیه در حال حاضر، شرایطی را که قانون برای رهبرى در نظر گرفته است از دست داد.

منابع مزبور با اشاره به دیدار رفسنجانى با برخى مراجع قم ودیگر اعضاى برجسته ى مجلس خبرگان از جمله سید جواد شهرستانى، نماینده ى آیت الله على سیستانى در قم، گفتند که رفسنجانى در پشت پرده تلاش دارد بحران کنونى ایران که کلیه ی شهرهاى این کشور فرا گرفته است پایان دهد.

به گفته ى این منابع، رفسنجانى، از یاد نبرده است که چگونه در دوران "امام خمینى رهبر انقلاب اسلامى" با همکارى مراجع مذهبى، بن بست ها ورویداد هاى خطرناک را در کشور کنترل و برای آنها راه حل ایجاد می کرد .

همچنان گفته شده است که رفسنجانى طى ملاقات با مراجع دینى قم، موضوع کناره گیرى احمدى نژاد را به عنوان راه حلى براى پایان بخشیدن به بحران کنونى مورد بحث وبررسى قرار داده است. که این امر مى تواند منجر به خروج ایران از بن بست سیاسى از یک سوی و پایان بخشیدن به تنش با آمریکا وبرخى کشورهاى اورپایى از سوی دیگر شود .

به گفته ى منابع مذکور، رفسنجانى به مراجع قم گفته است که رهبر مى بایست پدر همه ى ملت و نه پدر گروه معینى باشد.

گفتنى است که رفسنجانى در نماز جمعه گذشته که در آن ولى فقیه سخنرانى کرد، واحمدى نژاد را به عنوان رئیس جمهور منتخب آتى اعلام کرد، حضور نداشت.

لازم به ذکر است که در پى تظاهرات معترضانه ى مردم ایران نسبت به نتایج انتخابات اخیر، بیش از 500 نفر در تهران، تبریز، مشهد واصفهان بازداشت شده اند.

در میان بازادشت شدگان، فایزه هاشمى، دختر اکبر هاشمى رفسنجانى وجود دارد که امروز یکشنبه توسط نیروهاى امنیتى بازداشته است. در عین حال چهار نفر دیگر از اعضای خانواده رفسنجانی نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

همچنان در بین بازداشت شدگان، سعید حجاریان، معاون سابق محمد خاتمى، رئیس جمهورى پیش ایران، محمد على ابطحى، معاون محمد خاتمى، محسن امین زاده، معاون وزیر خارجه ى سابق ایران در دروان حکومت خاتمى، سعید لیلاز، روزنامه نگار برجسته ایرانى، ابراهیم یزدى، اولین وزیر خارجه ی جمهورى اسلامى ایران که هنگام بازداشت جهت مداوا در بیمارستان به سر مى برد، عبدالفتاح سلطانى، یکى از بنیانگذاران "مرکز دفاع از حقوق انسان" محمد توسلى، مدیر دفتر سیاسى "نهضت آزادى ایران"، مصطفى تاج زاده، وزیر کشور در زمان ریاست جمهورى خاتمى، وحسین زمان، خواننده ى پاپ، از جمله کسانى هستند که طى چند روز گذشته بازادشت شده اند.

No comments:

Post a Comment